
19 красавіка, Мінск /Кар. БЕЛТА/. МАРГ аўтаматызуе маніторынг кошту імпартуемых спажывецкіх тавараў, заявіў міністр антыманапольнага рэгулявання і гандлю Аляксей Багданаў на дзясятай сесіі Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу сёмага склікання, перадае карэспандэнт БЕЛТА.
"Дзеючая сёння ў краіне сістэма цэнавага рэгулявання ахоплівае 85 працэнтаў спажывецкага рынку і складаецца з 2 блокаў. Першы - часовае рэгуляванне цэн ва ўмовах дзеяння знешніх выклікаў. Гэта пастанова нумар 713, якая рэгулюе каля 60 працэнтаў спажывецкай карзіны і ўключае абмежавальныя меры для ўсіх удзельнікаў рынку па ключавых сегментах: для вытворцаў - абавязак узгаднення адпускных цэн з дзяржаўнымі органамі, аблвыканкамамі і Мінскім гарвыканкамам, для імпарцёраў і гандлю ўстаноўлены гранічныя максімальныя надбаўкі незалежна ад колькасці пасрэднікаў, якія ўдзельнічаюць. Акрамя таго, пастановай устанаўліваюцца дадатковыя механізмы адносна абмежавання тавараабменных аперацый без паступлення грашовых сродкаў, забароны на выплату ўзнагароджанняў пры пастаўцы вытворцамі айчыннай прадукцыі, кантролю, - расказаў Аляксей Багданаў. - Другі блок - пастаяннае цэнавае рэгуляванне, якое ахоплівае каля 25 працэнтаў спажывецкай карзіны і датычыцца рынкаў з абмежаванай канкурэнцыяй, а таксама стратэгічныя тавары і паслугі (энергетыка, ЖКП, транспарт, сувязь, адукацыя)".
Асноўная мэта пастановы нумар 713 - стрымліванне росту цэн і забеспячэнне дасягнення параметра па інфляцыі ў памеры 7-8 працэнтаў па выніках бягучага года, адзначыў міністр. "Таму пытанні павышэння цэн вытворцамі і імпарцёрамі, а таксама кантролю за імі ў частцы эканамічнай абгрунтаванасці знаходзяцца ў пастаянным фокусе ўвагі ўрада і МАРГ. Намі распрацаваны рэгламенты адміністрацыйных працэдур для суб'ектаў гаспадарання і дзяржорганаў па прыняцці рашэнняў аб устанаўленні новых і павышэнні дзеючых адпускных цэн, а таксама ўнутраны рэгламент МАРГ для прагнозу дынамікі цэн, аналізу прымаемых рашэнняў і працэдуры іх адмены, - падкрэсліў Аляксей Багданаў. - Усе рашэнні аб цэнах, прынятыя ўпаўнаважанымі дзяржорганамі, штомесяц разглядаюцца на калегіях МАРГ. З моманту ўвядзення цэнавага рэгулявання праведзена ўжо тры калегіі, на якіх разгледжана каля 900 рашэнняў (649 рашэнняў аб устанаўленні цэн, 242 - аб павышэнні цэн). Па выніках праведзеных калегій прымаліся рашэнні аб адсутнасці падстаў для адмены прынятых рашэнняў. Прычына такіх рашэнняў МАРГ у тым, што ў 2023 годзе інфляцыя складваецца ў рамках прагнознай траекторыі, таму падстаў для адмены няма. За студзень-сакавік 2023 года ІСЦ склаў 2,6 працэнта пры прагнозе 3,1 працэнта, у тым ліку па таварах, якія рэгулююцца пастановай нумар 713, - 1,7 працэнта пры прагнозе 2,3 працэнта. Разам з тым мы разумеем, што асобныя рашэнні могуць паўплываць на паскарэнне інфляцыі ў будучым, іх мы бяром на асаблівы кантроль і сочым за ўплывам у наступныя перыяды".
Акрамя айчыннай прадукцыі, МАРГ арганізаваны маніторынг кошту імпартуемых спажывецкіх тавараў. "Намі сумесна з ДМК распрацавана методыка вызначэння дапушчальных значэнняў цэн на ўвозімыя ў Беларусь спажывецкія тавары. ДМК на штотыднёвай аснове інфармуе нас аб пастаўках тавараў па цэнах, якія перавышаюць устаноўленыя індыкатары. Мы гэту інфармацыю правяраем на прадмет абгрунтаванасці, запытваем у суб'ектаў гаспадарання эканамічныя абгрунтаванні цаны, а калі выяўляем прыкметы парушэнняў, то інфармуем адпаведныя праваахоўныя органы. У рамках маніторынгу мы штотыднёва ўручную апрацоўваем вялікую колькасць даных. Так, напрыклад, толькі штотыднёвая інфармацыя аб увозе імпартных тавараў складае каля 20 тыс. пазіцый, а іх яшчэ трэба апрацаваць і прааналізаваць. Таму цяпер сумесна з Банкам развіцця, ДМК і МПЗ ідзе работа над аўтаматызацыяй гэтага працэсу", - дапоўніў міністр.-0-